Magyarország első hidrogén-töltőállomása nyílt meg Budapesten, az Illatos úton, a Linde Gáz Magyarország Zrt. üzemeltetésében. Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a megnyitón jelentette be, hogy az állomás 4000 kilogramm hidrogén tankolására képes, előzetes bejelentkezés után.

A zöldenergia és a hidrogéntechnológia jelentősége

Koncz Zsófia szerint a magyar gazdaság jövője a zöldenergiában rejlik, ezért a kormány kiemelten ösztönzi a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését. A közlekedés, ami a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékáért felelős, ideális terület a hidrogén hasznosítására.

A hidrogénmobilitás fejlesztése Magyarországon

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében több városban, így Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is hidrogén üzemanyagcellás buszokat állítanak forgalomba. A Zöld Busz Program keretében már 139 elektromos buszt és a hozzá tartozó töltőinfrastruktúrát helyeztek üzembe Magyarországon.

Kormányzati kezdeményezések a zöld energia előmozdítására

A kormány számos programot indított a zöld energia területén. 2022 elejéhez képest megduplázódott a zöld rendszámos járművek száma, és új támogatási program indul a vállalkozások elektromos autó beszerzésére. A Napenergia Plusz Program első napján több mint 17 ezer regisztráció érkezett, a jelentkezések száma pedig már 20 ezer fölött van. Az összes napenergia kapacitás 2023-ban rekord ütemben, 1632 megawattal nőtt, elérve az 5600 megawattot.

Stratégiai együttműködés a hidrogén üzemanyagcellás közlekedés előmozdítására

A Hydrogen Open 2024 konferencián a Mol, a MÁV, a Volánbusz és a Waberer’s stratégiai együttműködési megállapodást kötött a hidrogén üzemanyagcellás közlekedés hazai elterjedésének elősegítése érdekében. A Mol célja, hogy a hidrogén előállításában, szállításában és tárolásában vezető szerepet töltsön be, ehhez szükséges az infrastruktúra, méretnagyság és pénzügyi támogatás biztosítása.

A hidrogénhajtású járművek jövője

A hidrogénhajtású járművek az elkövetkező években fontos szerepet tölthetnek be a magyar közlekedésben. A Waberer’s elnök-vezérigazgatója, Barna Zsolt szerint a hidrogénhajtású járművek a hagyományos dízelmeghajtású nehézgépjárműveknek is kompromisszummentes alternatívái lehetnek. A MÁV-Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, aminek részeként zöldstratégiai célokat dolgoztak ki.