elektromos autó fejlődés

Valóban forradalmi változások jöhetnek az elektromos autózásban?

Az elektromos autókkel kapcsolatos tények

  • Az első elektromos autót William Morrison fejlesztette ki 1890-ben az USA-ban.
  • 1996-ban a General Motors piacra dobta az EV1-et, amelynek hatótávja 100 mérföld volt.
    Az érdeklődés az elektromos járművek iránt az 21. század elején kezdett nőni.
  • 2008-ban a Tesla Motors piacra dobta első teljesen elektromos autóját, a Roadstert.
  • 2009 óta a Tesla összesen 1,91 millió elektromos járművet gyártott.
  • 2021-ben globálisan több mint 6,5 millió elektromos járművet értékesítettek.
  • 2030-ra az összes újonnan eladott autó 55%-a lesz teljesen elektromos Európában.

Az elektromos járművek (EV-k) típusai

Amikor az elektromos járművek (EV-k) típusairól van szó, több lehetőség közül lehet választani.

Öt típusú elektromos jármű áll rendelkezésre:

-standard elektromos jármű (EV),
-akkumulátorral működő elektromos jármű (BEV),
-csatlakoztatható elektromos jármű (PEV),
-hibrid elektromos jármű (HEV),
-csatlakoztatható hibrid elektromos jármű (PHEV).

Megnevezés Rövidítés Bővebben
Elektromos jármű EV Legalább egy elektromos motort használó jármű. Az „EV” kifejezés tartalmazza az összes elektromos járművet és a hibrid elektromos járműveket is.
Akkumulátoros elektromos jármű BEV Egy teljesen elektromos jármű, amelyben az elektromos motor az akkumulátorból működik, nem pedig belső égésű motorból.
Plug-in elektromos jármű PEV Plug-in elektromos jármű, amelyet lehet tölteni. Tartalmazza az összes elektromos járművet és a plug-in hibrideket is.
Hibrid elektromos jármű HEV Az ICE által hajtott jármű, amelyben az elektromos motorok az ICE által tárolt energiát használják. Nem lehet külsőleg tölteni, de folyamatosan újratöltődnek az ICE által biztosított energiával.
Plug-in hibrid elektromos jármű PHEV Az ICE vagy az elektromos motorral hajtható jármű. A PHEV külsőleg tölthető, és az ICE motorral is működik. Az HEV-vel ellentétben, amely nem külsőleg tölthető.

 

Elektromos autózási forradalom 2023-ban?

Az elektromos jármű (EV) forradalom a gépjárműipar hatalmas változásaira összpontosít az közlekedés elektromosítása irányában.

Továbbá az EV-ipar jövendölései azt mutatják, hogy csak most kezdődött el az EV forradalom.

Az elektromos autópiac robbanásszerűen növekszik az alábbiak kombinációjának köszönhetően:

  • az akkumulátortechnológia fejlesztései,
  • több és jobb töltőinfrastruktúra,
  • okos töltőállomások,
  • megosztott mobilitás,
  • új vonzó modellek az autógyártóktól.

Elektromos töltőállomások sűrűsége a legfejlettebb országokban

Mint a táblázatból kiderül, Korea éllovas a fejlesztésekben, de kína is óriási lépésekkel fejleszti saját töltőhálózatát.

Ország Töltőállomások száma 100 km-enként
Dél-Korea 75,2
Hollandia 21,9
Norvégia 13,6
Kína 9,8
Belgium 5,6
Svédország 5,2
Egyesült Királyság 4,7
Németország 2,7
Egyesült Arab Emirátusok 2,7
Szingapúr 2,6
Izrael 2,3

 

A Tesla hatása

A Tesla és Elon Musk kulcsszerepet játszott az elektromos járművek közvélemény által történő elfogadásában az innovatív technológia és a design kiemelkedő kutatás-fejlesztési (R&D) intenzitásának felhasználásával az elektromos járműiparban.

A Tesla árbevétele 2008 és 2021 között (millió amerikai dollárban)

Év Árbevétel (millió USD)
2008 15
2009 112
2010 117
2011 204
2012 413
2013 2014
2014 3198
2015 4046
2016 7000
2017 11759
2018 21461
2019 24578
2020 31536
2021 53823
2022 57144

 

A Tesla riválisai

Vannak olyan elektromos autó márkák is, amelyek riválisak lehetnek vagy potenciálisan riválisak lehetnek a Teslával.

Valójában a Tesla volt az első, aki piacra dobott egy hosszú hatótávolságú, luxus és nagy teljesítményű elektromos járművet. Valóban, kiváló márka képet teremtettek.

Azonban néhány elektromos járműnek is rendkívül impozáns vezetési dinamikája van, és könnyedén versenyezhetnek az elektromos járműpiacban.

Cég Székhely Választék az EV modellek közül Jellemzők/tulajdonságok
BMW München, Németország • BMW i3, i8 • Fenntartható belső tér
• BMW Mini Electric • Különleges lízing/bérlési ajánlatok
BYD Xi’an, Shaanxi, Kína • BYD e5, e6 • Belföldi piacra fókuszál
• BYD Qin, Tang • Alacsonyabb árak
General Motors Michigan, USA • Bolt EV • Futurisztikus projektek
• E100/200 • Alacsonyabb árak, mint a Tesla >200 mérföldes jobb hatótávolságával
NIO Sanghaj, Kína • eT5 és eT7 • Akkumulátor-szolgáltatás
• ec6 • Elérhető mentési szolgáltatás integrált töltővel
• es6 és es8
Nissan Yokohama, Japán • Nissan Leaf • Fejlett IT rendszerek
• Nissan E-NV200
Renault Boulogne-Billancourt, Franciaország • Kangoo Z.E • Tökéletes jármű a carsharing-hez
• Megane E-Tech
• Twizy
• ZOE
Tesla Kalifornia, USA • Tesla Model S • Supercharger infrastruktúra
• Tesla Model 3 • Ingyenes töltési költségek
• Tesla Model X, Y • Távprogramozás általi szoftverfrissítések
Volkswagen Wolfsburg, Németország • E-up! • 100 milliárd dolláros EV állomány 2026-ig
• E-Golf • Megbízható akkumulátor-ellátási láncok
• ID.3

 

A kínai elektromos autó értékesítés

Kína autóipara az ellátási lánc és a lezárási kihívások után jeleket mutat a helyreállásról, autógyártó cégek gyorsítják a termelést. Emellett a kínai kormány adókedvezményeket kínál az elektromos autók használatáért. Az a tény, hogy Kína képes biztonságos autókat építeni, jelentős változást hozhat.

Azonban ezek az elektromos autók kicsik, de az áruk és az érték miatt érthető, hogy az emberek megveszik őket. Ezzel a lendülettel és az erős fogyasztói kereslettel az elektromos értékesítési adatok az idén az év végére várhatóan meghaladják az 5 milliót.

Év Eladások
2016 336 000
2017 579 000
2018 1 081 000
2019 1 060 000
2020 1 159 000
2021 3 334 000

2021-ben Kína több mint 3,3 millió elektromos autót értékesített.

Az elektromos autók eladásai Kínában megduplázódtak az előző évhez képest, és most a legnagyobb elektromos járműpiac, 118%-os éves növekedéssel. Az összes globális elektromos járműeladás 57%-a Kínában történt. Továbbá egyre több márka és modell érkezik a piacra.

Modell Piaci részesedés
Wuling Hong Guang MINI EV 13%
Tesla Model Y 5%
Tesla Model 3 5%
Li Xiang One EREV 3%
BYD Qin Plus PHEV 3%
Others 71%

 

Az európai piac is fejlődik, de itt nincsen egy markáns gyártó, vagy modell.

Év Eladások
2016 209 000
2017 295 000
2018 381 000
2019 567 000
2020 1 371 000
2021 2 284 000

 

Amerikai lemaradni látszik, talán a nagy kőolaj tartalékok miatt.

Év Eladások
2016 160 000
2017 198 000
2018 361 000
2019 327 000
2020 295 000
2021 631 000