elektromos autó trendek 2023

Az elektromos járművek (elektromos autó) forradalma már jó ideje az akkumulátorfémek befektetőinek legfőbb szempontja, mivel a növekvő elektromos autó eladások nagyobb keresletet jelentenek az olyan alapvető elemek iránt, mint a lítium és a kobalt.

Forrás: https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/electric-vehicle-trends-for-2023

Az ingadozó 2022-es év ellenére az elektromos autó piac továbbra is reflektorfényben maradt, és sokak előrejelzéseinek megfelelően erősen zárta az évet.

Tekintettel az elektromos autó narratíva fontosságára az akkumulátorfémek és az elektromos autó ellátási lánchoz kapcsolódó összes nyersanyag szempontjából, az Investing News Network (INN) szakértőket keresett meg, hogy megkérdezze gondolataikat az elmúlt évről és az elkövetkező elektromos autó kilátásokról.

Tippünk: Ha gondolkodik a vásárláson, érdemes először körülnézni az elektromos autó töltő lehetőségek között. Az egyik legjobb hazai kínálatot a wallbox.hu oldalán találja. 

Hogyan teljesített az elektromos autó piac 2022-ben?

2021 végén az elemzők arra számítottak, hogy az elektromos autó piac újabb csillagászati növekedési év elé néz. 2021-ben az elektromos autó k eladásai 2020-hoz képest megduplázódtak, és új rekordot értek el (6,6 millió darab), a globális autóeladások közel 10 százaléka volt elektromos.

2022 érdekesnek bizonyult az elektromos autó piac számára, mondta Iola Hughes, a Rho Motion munkatársa az INN-nek a tavalyi Benchmark Week-en. Az ágazat számára ellenszelet jelentett Oroszország ukrajnai inváziója és Kína zárlatai az év első hónapjaiban.

„Az év előrehaladtával a vártnál sokkal erősebb fellendülést tapasztaltunk, amely nagyrészt a kínai piacról és az eredetiberendezés-gyártók (OEM-ek) jelentős felfutásáról származott” – mondta az INN-nek.

A Rho Motion adatai szerint a 2022-es év utolsó negyedévében számos régióban erős volt az elektromos autó értékesítés, így a globális személygépkocsi- és könnyű haszongépjármű-értékesítés meghaladta a 10 millió akkumulátoros elektromos autó (elektromos autó) és plug-in hibrid elektromos autó (PH elektromos autó) darabszámot.

„A támogatások/ösztönzők csökkentése olyan kulcsfontosságú országokban, mint Németország, Norvégia és Kína, erős elővásárlásokat eredményezett, mielőtt az ösztönzők az új évben csökkentek volna” – magyarázta Charles Lester, a Rho Motion munkatársa az INN-nek. „Az elektromos autó ipar 2022 szeptemberében volt az első „1 millió” elektromos autó eladási hónap.”

Az elektromos autó volumes.com értékesítési adatai azt mutatják, hogy a tavalyi évben a elektromos autó ek és elektromos hibrid autók globális összeladása 10,5 millió darab volt.

„Ez lenyűgöző, 55,4 százalékos növekedés a járműpiac egészét tekintve nehéz helyzetben lévő piacon. A elektromos autó eladások 59 százalékkal 7,65 millió darabra, a hibrid elektromos autók pedig 46 százalékkal 2,86 millió darabra nőttek” – áll a cég közleményében. „Az elektromos autók globális részesedése a könnyűgépjármű-értékesítésben 2022-re 13 százalékra tehető”.

Ami a régiókat és azok 2022-es növekedését illeti, Kínában volt a legnagyobb növekedés. Az ázsiai országban az eladások 2022-ben majdnem megduplázódtak 2021-hez képest, mivel az OEM-gyártók növelték elektromos autó gyártási kapacitásukat, az akkumulátorgyártók pedig növelték a lítium-vas-foszfát és a nikkel-kobalt-mangán vegyületek termelését.

„Az európai elektromos autó eladások 2022-ben 16 százalékkal nőttek (2021-hez képest), amit a gyártási oldalon az egész évben jelentkező ellátási láncbeli nehézségek akadályoztak” – mondta Lester. „Sok OEM-gyártó szállítási ideje 2022-ben korábban akár egy év is lehetett; az elektromos autó k átfutási ideje azonban némileg enyhült, mivel az ellátási lánc problémái enyhültek.”

Észak-Amerikában az elektromos autó volumes.com adatai szerint az eladások 1,108 millió elektromos autó és hibrid elektromos autó egységre emelkedtek, ami 48 százalékos növekedést jelent. „Az eladások 90 százaléka az Egyesült Államokban történt, az észak-amerikai mix 80 százaléka elektromos autó volt” – állítja a portál.

Az elektromos autómodellek száma 2021-ben több mint 15 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és elérte a 450-et; ez szintén több mint kétszerese a 2018-ban elérhető modellek számának. 2022-ben a kihívások ellenére az autógyártók folytatták az új modellek bevezetését, bővítve az elektromos autó k szegmensének és árkategóriájának elérhetőségét.

„A modellelérhetőség növekedése várható volt, folytatódni fog, és kritikus fontosságú az elektromos autó k elterjedésének növelése szempontjából” – mondta Stephanie Brinley, az IHS Markit munkatársa az INN-nek még októberben.

A világ elektromos autóinak mintegy felét Kínában értékesítik, így az ország vezető szerepet tölt be az elfogadásban. A tavalyi év egyik érdekes tendenciája azonban az volt, hogy a kínai OEM-ek a hazai piacnál is tovább terjeszkedtek.

„Mivel a kínai OEM-ek globálisan nagyobb piaci részesedésre törekszenek, több autógyártó vagy akkumulátorgyártó lép be a tengerentúli piacokra” – mondta Lester. „Észak-Amerikához képest az OEM-ek inkább Európában teszik meg az első lépést.”

A 2022-es évhez hasonlóan a Rho Motion arra számít, hogy az elektromos autó eladások növekedésének túlnyomó többsége – a hozzáadott egységek több mint kétharmada – Kínából származik, mivel az ázsiai ország egyre nagyobb előnyre tesz szert más régiókkal szemben.

Milyen tényezők mozgatják meg az elektromos autó piacot 2023-ban?

Néhány zökkenő ellenére a tavalyi évben folytatódott az elektromos autó piac növekedése, nemcsak a kulcsfontosságú piacokon, hanem a világ többi részén is, beleértve Ausztráliát, Új-Zélandot és Dél-Koreát. „Ennek oka a termékek jobb elérhetősége, a bevezetett elektromos autó ösztönzők és az elektromos autó kre vonatkozó importvámok csökkentése egyes országokban” – írja az elektromos autó volumes.com. „Arra számítunk, hogy a növekedés 2023-ban is folytatódik.”

Amikor a 2023-as értékesítési várakozásokról kérdezték, Lester elmondta, hogy a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében a Rho Motion több mint 14 millió globális elektromos autó és hibrid elektromos autó eladást prognosztizál 2023-ra.

„Az ellátási lánc korlátai enyhülni látszanak, bár még nem tudni, hogy az üzembe helyezett félvezetőkapacitás megfelelő technológiai szinten lesz-e képes a problémák enyhítésére” – mondta. A globális gazdasági tényezők és az esetleges európai és észak-amerikai recesszió bizonyos mértékig homokzsákba döntheti ezeket a piacokat.

„Arra számítunk, hogy a kínai OEM-ek folytatják az európai terjeszkedést, ahogy azt 2022 második felében elkezdték, olyanoktól, mint a BYD (SZSE:002594), a Great Wall Motor (OTC Pink:GWLLF,SHA:601633) és a NIO (NYSE:NIO,HKEX:9866)” – tette hozzá Lester.

Hasonlóképpen a BloombergNEF elemzői is nagyobb elektromos autó elfogadásra számítanak 2023-ban, de az elmúlt két évben tapasztaltnál valamivel lassabb ütemre számítanak. Ebben az időszakban az eladások a 2020-as 3,2 millióról 2022-re több mint 10 millióra emelkedtek.

„Az idei évre összesen 13,6 millió plug-in személygépkocsi értékesítésére számítunk, amelyeknek mintegy 75 százaléka teljesen elektromos” – írták. „Jelenleg 27 millió elektromos jármű van forgalomban világszerte, és ez a szám az év végére átlépi a 40 milliót”.

A modellek elérhetőségét illetően még lehetnek kihívások.

„Az elektromos járművek átfutási ideje Európában még mindig jelentősen eltér az egyes OEM-ek között” – mondta Lester. „A Tesla (NASDAQ:TSLA) átfutási ideje például kevesebb mint két hónap is lehet, míg más európai OEM-eké három és 12 hónap között mozoghat”.”

A kormányzati támogatások és ösztönzők kulcsfontosságúak lesznek 2023-ban. Kínában az elmúlt években fokozatosan megszűntek a támogatások.

„2022. január 1-jén 30 százalékkal csökkentették, 2023. január 1-jén pedig megszüntették” – mondta Lester. „Ennek ellenére az elektromos autó piac érik, és az elektromos autó penetrációs ráta emelkedik, ezért a hatás korlátozottnak kell lennie a 2019-es csökkentéshez képest.”

Európára tekintve Lester kifejtette, hogy a régióban számos elektromos autó támogatás csökkent, miután a világjárvány idején ösztönzőket nyújtottak. „Ha figyeljük, hogy ezek hogyan alakulnak 2023-ban, az egy teszt lesz arra, hogy a fogyasztók mikor állnak készen az érett piacra való átállásra” – jegyezte meg.

Az Egyesült Államokban az inflációcsökkentő törvény bevezetése várhatóan támogatni fogja az elektromos autó piac növekedését az országban.

„Az inflációcsökkentési törvény 2023-ra ösztönözni fogja az elektromos autó növekedését az Egyesült Államokban, és az elektromos autó portfóliók új modellekkel erősödnek a Full-size SUV és Pick-up szegmensekben” – írja az elektromos autó volumes.com. „Még ha az Inflációcsökkentési törvény követelményeinek egyes részei nem is egyértelműek, úgy véljük, hogy a növekedés 2023-ban lenyűgöző lesz.”

Még messzebbre tekintve a Reuters megjegyzi, hogy az autógyártók 2030-ra 54 millió akkumulátoros elektromos autó gyártását tervezik – ez a teljes járműgyártás több mint 50 százalékát jelentené. Az elemzések szerint a világ legnagyobb autógyártói 2030-ig közel 1,2 billió dollárt akarnak költeni az elektromos autók millióinak fejlesztésére és gyártására, valamint az akkumulátorok és nyersanyagok előállítására.