byd seal 2023

Sajnáljuk azt az új autógyártót, aki megpróbálja felállítani a sátrait az európai és amerikai kék vérűek kertjeiben. Egy újoncnak nagyon nehéz hullámokat keltenie – de ahogy a Tesla is bizonyította, a változó világban, amiben élünk, ez több mint lehetséges. Mindössze annyit kell tenned, hogy valami igazán újat, hasznosat és kívánatosat kínálj.

A cikk forrása: https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/byd/seal-ev/

A BYD – a legnagyobb autómárka, amiről a legtöbb nyugati ember még soha nem hallott – reméli, hogy ‘meg tudja csinálni a Teslát’. Kínában már jól megalapozott, és globálisan hatalmas mennyiségben értékesít, de most nyugatra tolakodik egy magas technológiájú, innovatív és jó ár-érték arányú elektromos járművekkel. Reméli, hogy megragad egy szeletet az autóvásárlók újonnan megszerzett képességéből, hogy átnézzenek a kevésbé hagyományos márkák között – a Seal modelljükkel, mint egy fénypont termékkel, amely vonzza az embereket, ahogyan a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 tette másutt.

Teljesen logikus tehát, hogy legújabb és leglenyűgözőbb elektromos járművük, a Seal, olyan technológiával rendelkezik, amely jelentősen előrelép az elektromos autók világában. Bár megbocsátható, ha ezt gondolod, amikor először megnézed a valóságban. Vannak bizonyos Porsche Taycan jellegzetességei a fényszóróinál és az elején, egy kis Mk1 Renault Laguna a hátsó háromnegyed részen, jó mértékben hozzáadva. De az alakja félúton van a Tesla Model 3 sima görbéi és egy Hyundai Ioniq 6 között, és egy 0.219Cd légellenállási együtthatóval rendelkezik.

Egy szép, majdnem általános erőfeszítés, amit elvárnánk Wolfgang Egger csapatától, a BYD globális formatervezési igazgatójától, korábban az Audi falvából. De ha beleásunk Egger önéletrajzába, a Seal szerényen jó megjelenése (és a hamis hűtőrács hiánya) több értelmet nyer. Az Alfa Romeónál kezdett, ahol az ő ujjlenyomatai kerültek az elképesztően vonzó Alfa Romeo 8C Competizione 8C-re, valamint a 156 és 166-os szedánokra, mielőtt a Lancia révén a Volkswagen Csoportnál folytatta.

Tehát valószínűleg nagy hatást fog kelteni pusztán a megjelenése és technológiája alapján. A Seal csatlakozik a BYD európai terméktámadásához jó időben, és egy zászlóshajóként működik, amely a Atto 3 SUV és a Dolphin ferdehátú fölé helyezkedik el. Ez három új EV egy év alatt, de a cég ennél nem áll meg.

Egyelőre azonban a Seal egy hatalmas csatába érkezik a D-szegmens elektromos szedán autópiacán a díjakért. Jelenleg – az értékesítés szempontjából – ezt a Tesla Model 3 Highland javított változata uralja, de a BMW i4, a Polestar 2 és a Hyundai Ioniq 6 is mind egy szeletet akar abból a finom tortából. A jó hír az, hogy a BYD Seal képes kényelmesen úszni ebben a csomagban, az úton nagyon jól teljesítve.

És hogy milyen jól… olvass tovább, vagy nézd meg Horváth András kedvcsináló videóját.

BYD Seal: akkumulátor, motorok, hatótávolság és töltés

A BYD csoport majdnem az egész Sealt házon belül gyártja, beleértve az akkumulátorokat, motor egységeket és még a félvezetőket is, így nagyjából immunis a beszállítói lánc problémáira, és ez azt jelentheti, hogy az ügyfeleknek csak néhány hétig kell várniuk egy gyári megrendelésre, nem úgy, mint néhány gyártónál, akik hónapokat kérnek. A jelenlegi helyzetben ez valószínűleg jól fog szólni azoknak a vásárlóknak, akik boldogan váltogatják márkáikat, és boldogok, hogy kipróbáljanak valami újat.

A bőr alatt a BYD e-Platform 3.0 található, egy skálázható platform, amely az Atto 3-at és a Delfint is alátámasztja. Itt azonban a 82 kWh lítium-ion foszfát (LFP) ‘Pengető’ akkumulátor teljesen szerkezeti, az akkumulátorcsomag felső fedele a karosszéria padlója.

Ez a monokarosszériának kiváló torziós merevséget biztosít (40 500Nm/fok, az iparági átlaghoz képest kb. 25 000) és alacsonyabb padlót a versenytársaihoz képest az hatékonyabb belső csomagolás és jobb üléshelyzet érdekében. Ez egy olyan akkumulátor technológia, amely bizonyítottan biztonságosabb és kevésbé válogatós a töltés tekintetében hosszú távon – figyelsz, biztosítók?

A Seal két motor opcióval kapható. Van egy 308 lóerős egy-motoros hátsókerék-meghajtású változat, amelyet Designként ismernek. Teljes töltéssel 354 mérföldes hatótávolságra képes a WLTP tesztcikluson, és a 0-100 km/h-s idő 5,9 másodperc. Ez hosszabb és gyorsabb, mint az alapmodell Tesla Model 3, és bőven elég gyors a legtöbb ízlés számára.

A csúcskategóriás kétmotoros, AWD modell, amelyet Excellenceként ismernek, 523 lóerős és 323 mérföldes hatótávolságot ígér. Kicsit erősebb, mint egy Tesla Model 3, az amerikai versenytárs kb. 0,5 másodperccel gyorsabban éri el a 100 km/h-t és kicsit több hatótávolsága van. De a BYD annyira elégedett a 3,8 másodperces 0-100 km/h-s idejével, hogy a csomagtartón található BYD Seal 3.8S-ként jelöli.

A töltőknél jól teljesít, ha nem is a legjobban. A maximális töltési sebességek lenyűgözőbbek, mint az Atto 3 vagy a Dolphin esetében, és a Seal egy megfelelően erős töltőnél 150 kW-os sebességgel töltődik fel. Egy kétfázisú AC hálózaton legfeljebb 11 kW-ig tölt. Ez nem fogja megzavarni egy Ioniq 6 töltési sebességét, de több mint elég gyors (egyelőre) az Egyesült Királyság nyilvános hálózata.

Milyen vezetni?

A Seal-t vezettük úton és pályán az Egyesült Királyságban, és a dinamikai fronton jó hírek vannak. Mindkét változatát a Seal-nak teszteltük egy spanyol tesztpályán – egy slalom pályán, valamint egy gyorsulási sávon, hogy bemutassuk az Excellence AWD gyorsulását – és egy keverékén városi, kopott brit vidéki és autópályáknak Németországban.

A pályán a Seal lenyűgöző teljesítménnyel, közvetlen kormányművel gyors fogaskerékkel, és általános agilitással tűnik ki. Nem fizika-törő módon, mint egy BMW i4, de rendes kezelhetőséggel, jó válasszal, és általában kiváló karosszéria kontrollal.

A fékek is konzisztensek és kiváló fékezési erőt nyújtanak, még ha néhány példány, amit kipróbáltunk, lágyabb fékválaszt is mutatott, mint amit vártunk volna.

A nyilvános utakon több lehetőségünk volt mélyebbre ásni. Több vezetési mód közül lehet választani, de mi magunkat Normál és Sport móddal korlátoztuk, mivel a legtöbb vezető valószínűleg nem lesz túl kísérletező a Seal kezelésében.

Kezdve az erősebb 523 lóerős Excellence változattal és a vezetési módoktól függetlenül, a gázválasz majdnem agresszív. De elég progresszív a gyors alkalmazkodáshoz, és hamarosan beleásod magad a teljesítményébe anélkül, hogy állandóan ki akarnád használni.

A felvétel sima és egy diszkrét EV mormogással kísért, és az autópályán történő hajtás halk a hatékony szigetelés és a dupla üvegezés miatt.

Azonban, ha a helyből való indulás a te dolgod, akkor az Excellence modell szállít. Az a 3,8 másodperces 0-100 km/h idő ismételhető ad nauseum. Két bemutató Seal a gyorsulási sávon már legalább 20-szor volt teljes gáz gyorsulási teszten, mire mi beszálltunk, mégis a teljesítmény változatlan volt. Próbáld ki egy Tesla Model 3-ban – gyorsabb indítást kapsz, kétszer, aztán túlmelegszik.

Vidd el a gyorsulási sávról, és a Seal még lenyűgözőbb. A kormányzás gyors és jól súlyozott, bár a Sport módban valószínűleg egy kicsit túl közvetlen a legtöbb ízlés számára. Állítsd vissza Normál módba, és még mindig az élesebb oldalon van a normális, elég agresszív válasszal egyenesen előre. Jó dolog is, mivel a kanyarokban semlegesnek érzi magát, válaszkészen fordul be, és alacsony testgördülési szintekkel kell megbirkóznia.

Nincsenek kormánykerékbe épített lapátvezérlők, és a regenerációhoz való beállításokat a beállítások menüben lehet elvégezni – kár, mert ez lehet egy nagyon hasznos funkció. Egy esős tesztvezetés során soha nem éreztük másképp, mint bizalomgerjesztőnek.

A futómű minősége a kényelmes oldalon sportos. Nagyon engedékenynek tűnik, ami alkalmasnak tűnik az Egyesült Királyság utjaira, még ha azok, akik szeretik a lágyabb élményt, csalódottak lehetnek az egyenetlen útfelületeken tapasztalható pattogástól. Azonban észrevettük, hogy az Excellence modell ‘félig aktív’ rendszere egy kicsit túl sokat szenvedett ettől, bizonyos sebességeknél nem tudott teljesen lenyugodni.

Mikor vásárolhatok egyet?

A Seal a 2023-as év vége felé fog megjelenni az Egyesült Királyságban, és már most rendelhető a fent említett két változatban. Ezt követi majd egy kisebb akkumulátoros változat 2024-ben, amelynek segítségével tovább csökkenhet a belépési ár.

Ami azt illeti, a Seal ára kissé alacsonyabb, mint a megfelelő Tesla, bár mivel még nincs belépőszintű változat, a hasonló teljesítményre, de fényűzőbb specifikációkra támaszkodik, hogy igazolja a kezdő árát, ami 45 ezer font. Azonban az AWD Excellence modellre való ugrás nem hatalmas, és mindenképpen megéri a kis felárat.

Ami azt illeti, a BYD közzétette a PCP és PCH finanszírozási adatokat az autóra, és jelenleg ezek nagyjából ugyanazon a szinten vannak, mint a BMW i4, és valamivel magasabbak, mint a Model 3. Várható, hogy ezek csökkennek, ahogy az autó ismertebbé válik az Egyesült Királyságban.

Kiegészítés: Magyarországon is lehet már kapni, a normál modell ára: 18 114 900 Ft, az Excellence modell ára: 19 212 900 Ft. Ha speciális színben szeretnénk, akkor 389 000 Ft-ban fog kerülni.  

Vélemény

Nagyon lenyűgöző csomag, amely nagyon jól egyensúlyozza a hatékonyságot, a teljesítményt, a jó megjelenést és a bőséges felszereltségi szinteket. Dinamikailag lenyűgöző, éles kormányzással és éles kezelhetőséggel – és egy kemény futómű beállítással, amely vonzó lesz a sportosabb vezetők számára.

A Design változat sok értelmet ad. Olcsóbb, nem érzi magát annyira lassabbnak az úton, körülbelül 20 mérfölddel tovább megy egy töltéssel, és egy kicsit konzisztensebben is megy. Azonban mivel a jelenlegi finanszírozási adatok alapján csak körülbelül 20 font a havi különbség közöttük, az Excellence többletteljesítménye és felszereltsége mindenképpen megéri.

Sok múlik a márkaszervizek támogatásán. Szintén fontos, hogy hogyan bánnak az ügyfeleikkel, míg a hálózat növekszik, de ha a BYD ezt jól csinálja, miközben továbbra is kínálja a szuper-rövid vezetési időket, amit az Atto 3-nál is kínál, akkor a Seal nagyon csábítóvá válik. Egy olyan korszakban, ahol a márkahűség elolvad, amikor a vásárlók egyre kényelmesebbé válnak a start-upok korszakában, a BYD merész új sport szedánjának ajánlása nem tűnik olyan bolondnak, mint amilyennek tűnhetett 10, sőt 5 évvel ezelőtt.

Jelen állás szerint meggyőző alternatíva a Model 3, a Polestar 2, a BMW i4 vagy az Ioniq 6 ellen. Érzékenyebb, mint a Hyundai, tágasabb, mint a Polestar és luxusosabbnak érzi magát, mint a Tesla. De a korai jelek ott vannak, és a többi része az autónak nagyon jónak tűnik. Ez meglehetősen jól tükrözi a kínai autóipar elképesztő ütemét, amellyel domináns pozícióba került az elektromos autópiacán.

Képek forrása a wikimédia és a BYD hivatalos oldala.